Czy kiedykolwiek myślałeś o napisaniu książki non-fiction? Książka z twoim nazwiskiem może informować ludzi na dany temat, jednocześnie poprawiając twoją karierę i zapewniając dobre źródło dodatkowego dochodu.

Opublikowane prace budzą szacunek współpracowników, kierownictwa, klientów i przyjaciół. Twoja wiedza specjalistyczna na dany temat będzie rejestrowana i możesz otrzymywać inne oferty pisania lub zaproszenia do mówienia. Chociaż twoja książka może czerpać korzyści z wiedzy zdobytej w pracy, twoja kariera zawodowa może również korzystać z wiedzy zdobytej podczas badań książki.

Czy masz to, czego potrzeba?

Większość autorów książek non-fiction nie zajmowała się angielskim ani dziennikarstwem. Wydawcy szukają osób posiadających wiedzę na temat popularnych lub wiodących tematów i mogą wyjaśnić je innym. Są bardziej niż chętni do współpracy z autorami po raz pierwszy, zapewniając wsparcie edycyjne i graficzne wymagane do przekształcenia surowego rękopisu w gotowy produkt. Jeśli jesteś ekspertem (lub chcesz się nim stać) w temacie, o którym inni chcą wiedzieć więcej – już jesteś w połowie drogi.

Jak się z tym czuje Twoja firma?

Jeśli temat książki jest bezpośrednio związany z twoją pracą, pracodawca może mieć coś do powiedzenia na temat twoich planów publikacji, więc najpierw sprawdź wszelkie wytyczne lub ograniczenia firmy. Wiele firm prosi o przejrzenie prac związanych z pracą przed publikacją. Do recenzentów mogą należeć kierownictwo, dział komunikacji lub public relations oraz prawnik korporacyjny.

Większość projektów pisania pracowników odbywa się poza pracą, aby uniknąć konfliktów własności. Aby być bezpiecznym, rób wszystko w swoim własnym czasie: badania, rozmowy telefoniczne, pisanie i drukowanie. Używaj domowego komputera osobistego, a nie swojego w biurze. Ostrożnie unikaj wykorzystywania jakichkolwiek poufnych informacji firmy. Jeśli piszesz o niezapowiedzianym produkcie, upewnij się, że pracodawca (lub właściciel produktu) i wydawca są skłonni podpisać umowę o poufnym ujawnieniu.

Tantiemy, zaliczki i podatki

Sprzedaż książek zależy od takich rzeczy jak popularność tematu, reputacja autora, siła konkurujących książek, promocje i reklama oraz sprzedaż korporacyjna. Niektóre firmy kupują książki luzem na promocje produktów (książki sprzedawane wraz z produktem lub wykorzystywane w celach marketingowych) lub do wewnętrznej dystrybucji. Na przykład pracownicy IBM mogą zamówić wiele książek komputerowych (do użytku biznesowego) za pośrednictwem firmy.

Opłaty licencyjne są wypłacane dwa razy w roku, a ich stawki podlegają negocjacji, od 10 do 15 procent lub więcej wpływów netto, a nie ceny kurtki. Załóżmy na przykład, że książka sprzedaje się za 35 USD i zarabia średnio 15 USD za egzemplarz. 10% opłaty licencyjnej przyniosłoby płatność za kopię w wysokości 1,50 USD. Sprzedaj 10 000 książek, a zarobisz 15 000 USD. Niektórzy wydawcy płacą według ruchomej skali: 10% za pierwsze 10 000 sprzedanych egzemplarzy, a następnie 12% za kolejne 10 000, itd. Tantiemy za współautorstwa są dzielone zgodnie z proporcjami ustalonymi przez autorów.

Zaliczka na tantiemy jest zwyczajowa i podlega również negocjacjom. Niektórzy wydawcy będą również płacić jednorazową opłatę za pewne wydatki związane z przygotowaniem książki.

Podatek u źródła nie jest odliczany przez wydawców, więc to do Ciebie należy przesłanie szacunkowych podatków do urzędu skarbowego. Księgowy może udzielić wskazówek na temat tej i innych kwestii podatkowych, takich jak koszty uzyskania przychodu. Prowadź chronologiczny dziennik swoich działań, pokazując spędzone godziny, kamienie milowe i powiązane wydatki, takie jak przebieg samochodu, połączenia telefoniczne i materiały komputerowe.

Przychody z opłat licencyjnych w ciągu życia książki mogą wynosić od mniej niż 5000 USD do ponad 50 000 USD. Żywotność książki technicznej, na przykład o sprzęcie komputerowym lub oprogramowaniu, wynosi zazwyczaj mniej niż trzy lata, ale popularny tytuł można przedłużyć o poprawki i kolejne wydania. Najwyższą sprzedaż zwykle uzyskuje się na początku, kiedy dystrybutorzy książek dokonują pierwszych zakupów. Książka komputerowa może mieć okres półtrwania wynoszący zaledwie sześć miesięcy do roku, a sprzedaż gwałtownie spada, gdy informacje stają się przestarzałe. Ostatecznie zwroty przewyższą sprzedaż (dystrybutorzy książek otrzymują zwroty za niesprzedane zapasy), a tantiemy spadną poniżej zera. Jeśli masz wiele książek, ujemne tantiemy odejmują od dodatnich tantiem. W przeciwnym razie zgromadzisz kwotę, którą teoretycznie jesteś „winien” swojemu wydawcy, chociaż salda te są rzadko gromadzone.